Verdenspremiere på ID.7 Tourer – klassiske stationcardyder til den elektriske tidsalder

  • ID.7 Tourer fører Volkswagens succesfulde historie i stationcar-segmentet ind i den elektriske æra.
  • Byder på generøs plads for op til fem personer og 605 liter bagage – kan øges til 1.714 liter bagage med kun to personer ombord.
  • Den fuldelektriske stationcar kombinerer imponerende rummelighed med et nyt batteri på 86 kWh, der skulle give en rækkevidde op til 685 km (WLTP-værdi ikke endelig bekræftet).
  • ID.7 Tourer med 86 kWh-batteri kan lade med op til 200 kW ved DC-lynladestationer og lade fra 10 til 80 % strøm på batteriet på under 30 minutter.
  • Fremragende komfort med intelligent klimaanlæg, sæder med trykpunktsmassage og klimatisering samt en ny Wellness-app.

ID.7 er Volkswagens flagskib blandt mærkets fuldelektriske ID-modeller - en progressiv fastback med lang rækkevidde og udsøgt komfort. Volkswagen udvider nu ID.7-modelserien med ID.7 Tourer, der fører mærkets mangeårige succes i stationcar-segmentet ind i den elektriske æra. Den aerodynamiske ID.7 Tourer kombinerer nulemissionskørsel med lang rækkevidde og stor bagagerumskapacitet, hvilket er vigtige parametre for både private og firmabilsejere. Den nye ID.7 Tourer ruller ud på de danske veje i tredje kvartal 2024.

Den klassiske stationcar har været en del af rygraden i Volkswagens modelprogram lige fra den første Passat Variant blev introduceret tilbage i 1974. Selvom udvalget af bilmodeller er mangedoblet siden, og der er kommet mange nye spændende karrosserityper til, er Volkswagen af den overbevisning, at den klassiske stationcar også har en fremtid i den elektriske omstilling.

Den rolle får den nye ID.7 Tourer, der er baseret på ID.7 fastback, som har fået en succesfuld lancering i Danmark, hvor den bl.a. er blevet kåret til Årets Firmabil 2024.

Den udsøgte komfort, imponerende rummelighed og gennemtænkte førerplads var blot nogle af bilens mange kvaliteter, der er blevet lovprist, og med introduktionen af den nye ID.7 Tourer får Volkswagens elektriske topmodel endnu et stærkt kort på hånden. Det er en model, der er store forventninger til, både fra markedet, men også fra Volkswagen selv. Direktør for Volkswagen personbiler i Danmark, Michael Ebeling, sætter selv følgende ord på introduktionen af ID.7 Tourer:

”Volkswagen har gennem årtier stået stærkt i firmabilssegmentet med stationcar-versionen af Passat. Selvom dette segment de seneste år har været under pres fra SUV’erne, tror vi på, at der vil være efterspørgsel efter en stor fuldelektrisk, klassisk stationcar. ID.7’erens lavere karrosseri giver aerodynamiske fordele og længere rækkevidde og sammen med den ekstra rummelighed i stationcar-versionen, mener vi, at ID.7 Tourer har et stort potentiale på det danske marked. Den bliver en vigtig forstærkning af vores elektriske ID.-familie, som vi oplever stor interesse for. Vores forhandlere havde i januar måned 30 % flere prøvekørsler end i den bedste måned i 2023. ID.-modellerne stod for 80 % af prøvekørslerne, og 80 % af ordrerne i den måned var også på en ID.-model.”

Tourer-design fusionerer stationcar og shooting brake.

ID.7 Tourer har identiske ydre dimensioner med ID.7 fastback-versionen, og begge modeller måler 4.961 mm i længden og har en meget lang akselafstand på 2.971 mm med tilsvarende korte karrosseriudhæng som kendetegn. De to modeller adskiller sig fra hinanden ved den bageste sektion af taget, hvor designet på den elektriske stationcar er kendetegnet ved en længere buet taglinje, hvis linjeføring minder om en fusion mellem den klassiske Passat-stationcar og den elegante og dynamiske Arteon Shooting Brake.

På ID.7 Tourer strækker den buet taglinje sig langt tilbage mellem C- og D-stolperne og øger dermed højden i dette område. Takket være det længere tag og den stejlere bagklap tilbyder ID.7 Tourer endnu mere bagagerumskapacitet.

Bag det asymmetrisk opdelte og foldbare bagsæderyglæn er der nu et endnu større bagagerum. Har ID.7 Tourer fem personer om bord, og bagsædet er placeret i Cargo-position, er bagagerumsvolumen på 605 liter, når bilen er lastet op til toppen af bagsædets ryglæn – 73 liter mere end i fastback-versionen. Med bagsædets ryglæn lagt ned og bilen fuldt lastet helt frem til ryglænene på forsæderne og op til loftet øges bagagevolumenet til 1.714 liter mod 1.596 liter i fastback-versionen.

Dimensionerne for bagagerumsbunden er identiske i de to versioner af ID.7 og måler 1.075 mm fra bagagerummets læssekant frem til bagsædets ryglæn. Når bagsædernes ryglæn er foldet ned, øges længden på bagagerummets lasteflade til 1.948 mm, og den maksimale bredde mellem hjulkasserne er præcis 1.000 mm.

Praktisk tilbehør udvider lastmulighederne.

Volkswagen tilbyder diverse praktisk tilbehør til ID.7 Tourer, der øger anvendeligheden af det store bagagerum yderligere. Med et rumdelingsmodul er det for eksempel muligt at opdele bagagerummet på et øjeblik og sikre lasten mod at glide rundt. Et bagagenet i siderne af bagagerummet holder også tingene på plads, og en bagagerumsbakke, der beskytter lastrummet mod snavs og forhindrer lasten i at glide tilbydes også. Volkswagen's Compact II cykelholder, der kan foldes ud ved hjælp af en fodkontakt, er også tilgængelig. Da baglygter, skinner og bæreanordning kan foldes sammen, kan cykelholderen nemt opbevares i bagagerummet, når den ikke er i brug. Cykelholderen kan klare en maksimal vægt på 75 kg, så to elcykler kan transporteres uden problemer. Sidst men ikke mindst kan bagagevolumen i en ID.7 Tourer øges med yderligere 460 liter med en Comfort tagboks.

Masser af moment og lang rækkevidde.

Den nye ID.7 Tourer er baseret på den samme elektriske drivlinje, som ligger i den allerede introducerede ID.7 fastback. Det vil sige, at ID.7 Tourer i første omgang introduceres med Volkswagens nye APP550-elmotor, der er integreret i og trækker på bagakslen og har en maksimal effekt på 210 kW (286 hk) og et drejningsmoment på 545 Nm.

ID.7 Tourer kommer med et 77 kWh (netto) Lithium-ion-batteri, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel. Derudover lanceres der på et senere tidspunkt en Pro S-version af både ID.7 fastback og ID.7 Tourer, der får et 86 kWh-batteri (netto) og forventes at få en rækkevidde på henholdsvis 700 km og 685 km (WLTP-værdierne er foreløbige tal)

Det 77 kWh store batteri i ID.7 Pro kan lynlade med op til 175 kW og lade fra 10 til 80 % strøm på batteriet på 28 minutter, hvor 86 kWh-batteriet i ID.7 Pro S kan lynlade med op til 200 kW (DC) og lade fra 10 til 80 % på markant under 30 minutter.

Den nye ID.7 Tourer forventes introduceret efter sommeren i år og sammen med den nye Passat Variant, der er på vej ud til forhandlerne nu, har Volkswagen en stærk line-up til kunder i stationcar-segmentet. Direktør i Volkswagen personbiler i Danmark, Michael Ebeling, ser frem til at få de to stationcars i forhandlernes showroom:

”Med den nye ID.7 Tourer og den nye Passat Variant får vi et stærkt par i stationcar-segmentet, der kan dække næsten alle typer drivlinjer fra den fuldelektriske ID.7 Tourer til mild-hybrid, plug-in-hybrid, benzin og diesel i Passat Variant. Dermed kan vi dække et meget bredt og alsidigt kørselsbehov for både private og firmabilsbilister.”

Du kan finde mere information om og priser på ID.7 fastback her.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk